Bannerkampanj för Tallink

Hur får man hundratals användare att interagera med en banner i 15 minuter utan avbrott? Jo, genom att ge dem tillgång till varandra!

Hasan & Partners ville producera ett koncept där varje användare kunde se inte bara sin egen muspekare, utan även alla andra besökares. Genom att ge användarna synkroniserade instruktioner som till exempel ”forma en båt” eller ”vilket resmål skulle du helst åka till” kunde man skapa intressant interaktion och hålla kvar besökarna. De som hängde kvar till ett givet klockslag var med och tävlade om fina priser.

Realtids multiuser-interaktivitet tillhör inte de vanligaste inslagen i banners eller webb i allmänhet, och det ställer särskilda krav på servermiljö. Som tur är finns det tjänster som Firebase som löser det rent tekniska genom ett generiskt JavaScript-API, där man kan skicka och prenumerera på uppdateringar av data, som distribueras av så kallade WebSockets, vilket minimerar överföringstid och onödiga anrop.

Naturligtvis är det ändå inte praktiskt möjligt att låta hundratals användare skicka och ta emot varje enskild liten muspekarrörelse, men genom att kombinera Firebase-tekniken med de animationsbibliotek och -tekniker om vi använder i vanliga produktioner dagligen, kunde vi skapa en lösning där intrycket ändå var en engagerande och responsiv fleranvändarlösning.

Klicka här om du vill läsa om fler kampanjlösningar.

Design: Hasan & Partners
Utvecklare Daisy: Erik Gustavsson
Idé: Hasan & Partners
Reklambyrå: Hasan & Partners
Varumärke: Tallink

 

 

0