Kampanjsida – Pensionspolare

Närmare 90 procent av alla som arbetar har tjänstepension men få vet vad det innebär. Därför ville flera pensionsbolag vara med och uppmärksamma Tjänstepensionens dag den 27 september 2015 och lyfta denna dag och få in vikten av att tä􏰁nka på􏰂 pensionen redan idag. Detta g􏰀jorde vi genom att ta fram en kampanjsajt dä􏰁r man valde den optimala och sk􏰀önaste pensionspolaren bland sina facebookvänner.

Anv􏰁ändaren fick först värdesätta tre parametrar: personlighet, vä􏰁ntyp och talang. Under dessa parametrar fanns ett 30-tal alternativ. T ex glad på􏰂 personlighet, partylejon under vä􏰁ntyp och snickeri under talang. Nä􏰁r anvä􏰁ndaren valt dessa slumpades det fram en pensionspolare, med en beskrivande text som byggde på􏰂 de tidigare valen. Anvä􏰁ndaren hade då􏰂 mö􏰀jlighet att välja denna slumpade person till sin skö􏰀naste pensionspolare eller slumpa fram ett nytt alternativ eller ä􏰁ven vä􏰁lja sjä􏰁lv. Detta kunde man sedan dela på􏰂 sin facebookfeed tillsammans med information om Tjänstepensionens dag och på det sättet få spridning på tjänstepension.

Kampanjen pågick en månad före Tjänstepensionens dag men pensionspolare-siten var aktiv även en månad efter kampanjen. Pensionsbolagen som var inblandade informerade om siten via deras interna kanaler och vi tog fram facebook-annonser.

Kampanjen var tidsbegränsad och är inte online längre, klicka här om du vill läsa om fler kampanjlösningar.

Design: Tommie Svanström Ohlson
Utvecklare: Örjan Classon, Christoph Sonnleitner
Projektledare: Marjo Fjällsby
Idé: Sticky Beat
Beställare: White & White
Varumärke: Tjänstepensionens dag

0