clickTag

En clickTag är en variabel som i en HTML5-banner har hand om vilken landningssida som användaren ska komma till vid klick. Det vill säga tar emot en URL så som exempelvis ”http://daisydisplay.se” från annonssystemet. Vi programmerar in denna clickTag utifrån på vad den tekniska specifikationen säger.

En banner kan ibland innehålla flera olika clickTag:s beroende på om exempelvis klick på olika produkter i din banner ska ha olika landningssidor.

Vid produktionsstart är det ibland inte viktigt att vi vet exakt vilka dessa landningssidor är men däremot måste vi veta hur många de är samt vilka delar i din banner ska vara klickbar om du inte ska ha en enda stora klickyta över hela bannern.

För vissa annonssystem behöver vi inte veta denna URL alls medan andra vill ha dessa adresser inlagda i bannern vid slutleverans på ett eller annat sätt. Det är alltså bra om du vid leverans av materialet också skickar med adressen till landningssidan, eller sidorna.

Animerad GIF och de JPG-bilder som används som fallback kan inte innehålla länk eller clickTag utan klick på dessa hanteras av annonssystemet.

Frågor och funderingar?

Prata med Andreas Nilsson, en av våra utvecklare.
Du når honom via: