Vi gör dina banners snyggare på Retina-skärmar

Allt fler ser dina banners via mobil eller surfplattor och dessa enheter har sedan flera år skärmar som visar grafik i Retina-upplösning. Även vad det gäller vanliga datorer så har dessa upplösningar blivit allt vanligare. Detta innebär att banners gjorda i vanlig upplösning ser suddiga ut på dessa moderna enheter.

Viktkraven när en banner ska produceras är hårda men tack vare våra kompressionsverktyg kan vi ofta komma runt problemet att högupplöst grafik väger mer och våra banners ser skarpa ut även på Retina-skärmar. Det är extra viktigt att texter och logotyper är skarpa medan exempelvis en heltäckande bakgrundsbild i lägre upplösning inte är lika iögonfallande.

Bilden ovan är i standard-upplösning.

banner_retina

Bilden ovan är i Retina-upplösning.

När vi tar fram banners optimerar våra programmerare och designers texter och grafik för att det ska se så bra ut som möjligt på både standard- och hög-upplösta skärmar. Även om du levererar photoshop-dokument i standard-upplösning kan vi ofta plocka ut texter och logotyper för att göra om detta till Retina-upplösning.

Även större bakgrundsbilder går i vissa fall att med fördel komprimera ner till låga vikter där både kvalitet och skärpa upplevs som betydligt bättre. Därför ser vi gärna att vi får högupplöst material att jobba med även om den tekniska specifikation anger att bannern ska vara i en lägre upplösning. Resultatet blir helt enkelt en mycket snyggare banner. Och det gillar vi att leverera till dig.

Skillnaden i bilderna i denna artikel ses tydligast om du läser på en enhet med Retina-upplösning så som exempelvis en iPhone, iPad eller en MacBook/iMac med Retina-skärm.